index.php

Duurzame Gemeenschappen

Platform voor duurzame initiatieven voor en door de gemeenschap

Samobiel: samen mobiel binnen én buiten Marknesse

Meer informatie:

Kijk op www.samobiel.nl/marknesse/ , www.marknesseduurzaam.nl en facebook.com/samobiel voor meer informatie over Samobiel.

Hierbij nodigen wij u uit voor de 2e inloop bijeenkomst van Samen Marknesse op 20 juni . Lokatie "De Marke" Oudeweg 21 Marknesse

 

Samobiel is de nieuwe vervoersoplossing voor kleine kernen die zijn waarde in Zweden al ruimschoots heeft bewezen. Het idee is simpel: meerijden met dorpsgenoten die dezelfde kant opgaan. Met Samobiel maken en houden bewoners van kleine kernen samen omliggende bestemmingen beter bereikbaar, naast het bestaande aanbod van de bus. Nu in Marknesse!

Meerijden makkelijk gemaakt

Samobiel maakt meerijden met dorpsgenoten makkelijker via een, ook voor ouderen, eenvoudig te gebruiken dorpswebsite die vraag naar en aanbod van ritten vanuit het dorp bij elkaar brengt. Een groep betrokken bewoners trekt de kar en vormt de motor achter Samobiel. Marknesse Duurzaam, in de persoon van Hubèr Buijsman, heeft zich als eerste enthousiast getoond om de schouders onder Samobiel in Marknesse te zetten.

In overleg de inwoners van Marknesse, stellen zij het netwerk van stopplaatsen, routes en de geografische dorpsgrenzen vast. Van de mensen achter Samobiel krijgen zij alle ondersteuning bij het opzetten, invoeren en draaiende houden van Samobiel in het dorp, inclusief technische ondersteuning en training van lokaal beheerders.

Hoe werkt Samobiel in het kort?

U kunt een rit aanbieden of aanvragen via de eigen Samobiel dorpssite: www.samobiel.nl/marknesse Per sms ontvangt u een melding als er een dorpsgenoot dezelfde kant op gaat of wil als u. U kiest zelf of u de rit samen wilt maken of niet. Per rit betaalt of ontvangt u een kleine kilometervergoeding. Alle betalingen lopen via de site dus er is geen gedoe met contant geld. Samobiel is gemakkelijk, vertrouwd, voordelig, veilig, milieuvriendelijk en bovenal erg gezellig.

Autodelen

 

Na de inspirerende bijeenkomst van Duurzaam Beetsterzwaag op 13 november j.l. zijn we met een groep van 10 enthousiastelingen aan de slag gegaan met het autodelen. We zijn volop bezig om ideeën uit te wisselen hoe we dit het beste vorm kunnen geven. Inmiddels kan de eerste deelauto in Beetsterzwaag gereserveerd worden via mywheels.nl.

Diksmuide

Diksmuide installeert in twee dorpen een mee-rij-bank.

De Pinte

Zevergem Bougeert (De Pinte) plaatste een aantal ‘meerijpunten’ in hun dorp.

Schoolbus

 

Aanschaf van schoolbus die in de eerste plaats de schoolkinderen veilig naar en van school naar huis kan brengen maar ook nog zo vriendelijk als mogelijk is voor het milieu

Duofiets

 

Hoonhorster duofiets:
groen, gezond, gemeenschappelijk en gezellig voor alle generaties

Altijd met zijn tweeën (sociaal) en met de wind in de rug (elektrisch ondersteund) om duurzame contacten te kunnen blijven onderhouden en om van de prachtige omgeving van Hoonhorst te kunnen genieten.

Oosteeklo

Bewonersplatform Oosteeklo is oa actief rond trage wegen, beter openbaar vervoer, verwelkoming van nieuwe inwoners, de aanleg van een Finse looppiste, uitbreiding van de gemeentelijke dienstverlening (gemeente Assenede), paddenoverzet, behoud van de geelgors en beheer van de Begijnenakker.

Schuiferskapelle

Dorpsraad Schuiferskapelle ijvert voor inspraak in het gemeentelijk beleid (zie http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160317_02188325 ) en organiseerde in het voorjaar van 2016 een verkeers- en mobiliteitsenquête
(zie http://www.dorpsbelangen.be/wp-content/uploads/2016/07/Enquete-mobiliteit-Schuiferskapelle.pdf ).

De resultaten werden aan het Tieltse stadsbestuur overgemaakt en zullen op de verkeerscommissie besproken worden. De resultaten worden tevens kenbaar gemaakt aan de inwoners en alles wordt opgevolgd.

Dorpsraad Schuiferskapelle ijvert voor inspraak in het gemeentelijk beleid

Heldergem

Dorpsraad Heldergem wil de dorpskern versterken door het kerkplein een echt centrale functie te geven met aandacht voor lokale en kleinschalige economie, en bekijkt de mobiliteit met prioriteit voor de trage en zwakke weggebruiker. De Dorpsraad documenteert de trage wegen en bij aanleg van wandelwegen en paden pleit ze voor duurzame alternatieven. Ook start ze mee een Buurt Informatie Netwerk op. De Dorpsraad is een klankbord voor alle dorpelingen naar het gemeentebestuur (Haaltert) toe.

Waag Futurelab

Waag Futurelab zet zich al 30 jaar in voor het ontwerp en de ontwikkeling van een duurzame, rechtvaardige samenleving.

Waag werd in 1994 opgericht door Marleen Stikker en Caroline Nevejan. Waag kwam voort uit De Digitale Stad, het eerste publieke toegangsportaal tot het internet en een sociale mediaplatform avant la lettre. Stikker stond hiermee aan de wieg van het digitale publieke domein. In haar boek ‘Het internet is stuk (maar we kunnen het repareren)‘ beschrijft ze de ontwikkeling van het internet sinds de Digitale Stad.

Waag, dat eerder de naam ‘Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media’ droeg, ontwikkelde zich de afgelopen jaren aan de hand van vele projecten op het snijvlak van technologie, kunst en wetenschap tot een Futurelab voor technologie en maatschappij.

 

Waag afbeelding

Technologie is niet neutraal. Waag versterkt kritische reflectie op technologie, ontwikkelt technologische en maatschappelijke ontwerpvaardigheden en stimuleert sociale innovatie. Waag werkt in een team van ontwerpers, kunstenaars en wetenschappers, dat publieke onderzoeksmethoden toepast op technologie en de samenleving. Daarmee stelt Waag zoveel mogelijk mensen in staat mee te ontwerpen aan een open, eerlijke en inclusieve toekomst.

Volgende pagina » « Vorige pagina