In deze visie is onderzocht hoe de duurzame productie en consumptie van lokaal voedsel bevordert kan worden. Als boer, producent of verwerker ligt er een schat aan marktmogelijkheden. Van lokaal geproduceerd brood, tot duurzaam gekweekte vis tot meer biologische groente – de gaten in de markt die in deze visie gesignaleerd worden, zijn legio. Jouw ‘groene’ klanten horen graag het verhaal achter de productiewijze van hun aankoop. Leer meer over het Participatief Garantie Systeem, een vorm van boer (producent, verwerker)-burger dialoog. Vertel in interactie met je afnemers wat je doet en waarom, ga het gesprek aan. Bouw een klantenkring voor lokale afzet op en bouw een band op met deze klanten. Beschouw goedgeïnformeerde klanten als ambassadeurs van je bedrijf. Een eerlijk verhaal vindt altijd weerklank.
Lever aan lokale voedselinitiatieven zoals de Streekboer, Boer & Chef (voor restaurants en professionele keukens) en lokale Voedselcoöperaties. Doe mee met het project Fieldlab Duurzame Korte Keten voor de Greidhoeke om gezamenlijk het aanbod af te stemmen op de vraag in het gebied. Door samen een aantrekkelijk boodschappenmandje te vullen kunnen we de gebundelde vraag beter bedienen en daarmee de afzet in het gebied vergroten.
Granen, groenten en fruit
Ben je gangbare producent van granen, groenten of fruit, informeer je dan over de mogelijkheden voor omschakeling naar biologisch. Informeer je over de principes van de Permacultuur, ook zeer geschikt voor nieuwe kleinschalige initiatieven (1-2 hectare) al of niet bij een bestaand melkvee- of akkerbouwbedrijf. In Friesland worden regelmatig cursussen georganiseerd over dit onderwerp. Kleinschalige initiatieven lenen zich ook voor zelfoogst- en/of een abonnementsvormen (CSA).
Zuivel
Als melkveehouder kun je op zoek naar meerwaarde van je product om uit de hoek van het bulkproduct te komen. Zuivelproducten, kaas, en ook vlees vanuit het melkveebedrijf, die met behoud van landschap en biodiversiteit wordt geproduceerd kunnen op steun van de consument rekenen.
Onderzoek de mogelijkheden voor productie van eigen kaas, de verkoop van (rauwe) melk via een melktap. Zet nieuwe technieken in voor de verduurzaming van melk met behoud van smaak en gunstige bestanddelen. Sluit je aan bij initiatieven zoals het Netwerk Natuurinclusieve Landbouw en laat je inspanningen toetsen door het keurmerk voor bio(dynamische) veeteelt aan te vragen. Zoek naar nieuwe coöperatieve mogelijkheden. Vergroot de productie van boerderijzuivel en de rechtstreekse verkoop daarvan (zie hierboven voor mogelijke afzetkanalen).
Vis
Als gevolg van overbevissing, zoeken veel consumenten naar gekweekte alternatieven, maar uit duurzaamheidsoogpunt hebben ze vaak moeite met de voedselkilometers en productiewijzen. Duurzaam gekweekte of gevangen lokale vis kan daarom op een warm onthaal rekenen.
Vissers zien zich genoodzaakt veel smakelijke vis overboord te zetten, omdat de consument er niet bekend (meer) mee is. Leer hen deze vis te bereiden en waarderen, vergroot de waarde en verminder de verspilling. Werk samen met lokale restaurants en andere initiatieven voor consumenten om lokale vis te promoten.
Verwerkende producenten
Ben je bakker, slager, zuivellaar, maak je jam of soep, informeer je over de eisen voor biologische certificering en voor het verkrijgen van een Fries Streekkeurmerk. Daarmee zijn jouw producten aantoonbaar duurzaam en kan je ze onderscheiden als regionaal product. Ook de werkwijze met het Participatief Garantie Systeem kan interessant zijn om hiermee grotere transparantie en zichtbaarheid te realiseren.
Als je echt voor de lokale markt produceert zijn de keurmerken niet altijd nodig. Jouw klanten kennen je en weten hoe je jouw producten vervaardigt. Denk voor afzet aan lokale delicatessen- en souvenirwinkels, lokale restaurants, maar ook bijvoorbeeld de Streekboer, Boer & Chef of de Buurtmarkten van het CSA Netwerk.
In deze visie is onderzocht hoe de duurzame productie en consumptie van lokaal voedsel bevordert kan worden. Als boer, producent of verwerker ligt er een schat aan marktmogelijkheden. Van lokaal geproduceerd brood, tot duurzaam gekweekte vis tot meer biologische groente – de gaten in de markt die in deze visie gesignaleerd worden, zijn legio. Jouw ‘groene’ klanten horen graag het verhaal achter de productiewijze van hun aankoop. Leer meer over het Participatief Garantie Systeem, een vorm van boer (producent, verwerker)-burger dialoog. Vertel in interactie met je afnemers wat je doet en waarom, ga het gesprek aan. Bouw een klantenkring voor lokale afzet op en bouw een band op met deze klanten. Beschouw goedgeïnformeerde klanten als ambassadeurs van je bedrijf. Een eerlijk verhaal vindt altijd weerklank.
Lever aan lokale voedselinitiatieven zoals de Streekboer, Boer & Chef (voor restaurants en professionele keukens) en lokale Voedselcoöperaties. Doe mee met het project Fieldlab Duurzame Korte Keten voor de Greidhoeke om gezamenlijk het aanbod af te stemmen op de vraag in het gebied. Door samen een aantrekkelijk boodschappenmandje te vullen kunnen we de gebundelde vraag beter bedienen en daarmee de afzet in het gebied vergroten.
Granen, groenten en fruit
Ben je gangbare producent van granen, groenten of fruit, informeer je dan over de mogelijkheden voor omschakeling naar biologisch. Informeer je over de principes van de Permacultuur, ook zeer geschikt voor nieuwe kleinschalige initiatieven (1-2 hectare) al of niet bij een bestaand melkvee- of akkerbouwbedrijf. In Friesland worden regelmatig cursussen georganiseerd over dit onderwerp. Kleinschalige initiatieven lenen zich ook voor zelfoogst- en/of een abonnementsvormen (CSA).
Zuivel
Als melkveehouder kun je op zoek naar meerwaarde van je product om uit de hoek van het bulkproduct te komen. Zuivelproducten, kaas, en ook vlees vanuit het melkveebedrijf, die met behoud van landschap en biodiversiteit wordt geproduceerd kunnen op steun van de consument rekenen.
Onderzoek de mogelijkheden voor productie van eigen kaas, de verkoop van (rauwe) melk via een melktap. Zet nieuwe technieken in voor de verduurzaming van melk met behoud van smaak en gunstige bestanddelen. Sluit je aan bij initiatieven zoals het Netwerk Natuurinclusieve Landbouw en laat je inspanningen toetsen door het keurmerk voor bio(dynamische) veeteelt aan te vragen. Zoek naar nieuwe coöperatieve mogelijkheden. Vergroot de productie van boerderijzuivel en de rechtstreekse verkoop daarvan (zie hierboven voor mogelijke afzetkanalen).
Vis
Als gevolg van overbevissing, zoeken veel consumenten naar gekweekte alternatieven, maar uit duurzaamheidsoogpunt hebben ze vaak moeite met de voedselkilometers en productiewijzen. Duurzaam gekweekte of gevangen lokale vis kan daarom op een warm onthaal rekenen.
Vissers zien zich genoodzaakt veel smakelijke vis overboord te zetten, omdat de consument er niet bekend (meer) mee is. Leer hen deze vis te bereiden en waarderen, vergroot de waarde en verminder de verspilling. Werk samen met lokale restaurants en andere initiatieven voor consumenten om lokale vis te promoten.
Verwerkende producenten
Ben je bakker, slager, zuivellaar, maak je jam of soep, informeer je over de eisen voor biologische certificering en voor het verkrijgen van een Fries Streekkeurmerk. Daarmee zijn jouw producten aantoonbaar duurzaam en kan je ze onderscheiden als regionaal product. Ook de werkwijze met het Participatief Garantie Systeem kan interessant zijn om hiermee grotere transparantie en zichtbaarheid te realiseren.
Als je echt voor de lokale markt produceert zijn de keurmerken niet altijd nodig. Jouw klanten kennen je en weten hoe je jouw producten vervaardigt. Denk voor afzet aan lokale delicatessen- en souvenirwinkels, lokale restaurants, maar ook bijvoorbeeld de Streekboer, Boer & Chef of de Buurtmarkten van het CSA Netwerk.